Route 66

I den dammiga lilla staden Seligman i Arizona vårdar man mycket ömt och kärleksfullt alla myter kring Route 66, landsvägen från Chicago till Los Angeles. Sträckningen genom Seligman upphörde dock att existera under namnet Route 66 för flera decennier sedan och den nya vägen, Interstate 40, går fram flera kilometer bortom Seligman.

Route 66 anlades samtidigt som den amerikanska bilismen utvecklades på 20-talet. Nu skulle man resa runt Amerika med bil. Mary Pickford och Douglas Fairbanks tillhörde dem som slog an tonen genom att semestra längs Route 66.

Nationalparker som Grand Canyon, blev helt plötsligt tillgängliga för en större publik och för att tillfredsställa bilisternas behov av mat och sömn så skapades  längs Route 66 nya företeelser som snabbmatrestauranger och motell.

Den mest kända var den hamburgerrestaurang som startades av två bröder McDonald invid Route 66 i San Bernardino, öster om Los Angeles. Senare gjorde affärsmannen Ray Kroc namnet McDonald’s till en världsomspännande restaurangkedja.

Route 66 blev The Mother Road och Americas Main Street.

Under depressionsåren var Route 66 en desperationens och hopplöshetens landsväg. Författaren John Steinbeck skildrar i romanen Vredens Druvor hur tusentals utblottade bönder från Oklahoma och Arkansas, Okies and Arkies, flyr från fattigdom, torka och damm till ett bättre liv i Kalifornien.

Efter det andra världskriget återvände optimismen och det är den epokens stämning av framtidstro som Bobby Troup beskriver i sången Route 66, som gjordes populär av artister som Nat King Cole och The Rolling Stones.

Det är femtiotalets Route 66 som man vårdar i Seligman. En optimistisk period präglad av oändliga framsteg. En framtidstro som fick sig en knäck först i och med oljekrisen 1972.

Längs Seligmans huvudgata kan man betrakta bilar från denna bilismens guldålder. Men dom är nog en aning skamfilade, dessa gamla juveler av märkena Chevrolet, Dodge och Edsel.

Edsel utvecklades och tillverkades av Ford, men man lade snabbt ner tillverkningen av modellen eftersom ingen ville köpa den. Ett av den amerikanska bilhistoriens mest storslagna fiaskon.

Men dagens turister stannar, tittar och drömmer. Och från butiker klingar den gamla rockabillymusiken. Som om året fortfarande var 1955.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer